با دست های عاشقت، آنجا، مرا مزاری بنا کن

هراس من باری همه از مردن در سرزمینی است که مزد گور کن از آزادی آدمی افزون باشد

با دست های عاشقت، آنجا، مرا مزاری بنا کن

هراس من باری همه از مردن در سرزمینی است که مزد گور کن از آزادی آدمی افزون باشد

غلام قمر

 

عکس از عبدالحسین رضوانی

من غلام قمرم غیر قمر هیچ نگو
پیش من جز سخن شهد شکر هیچ نگو

سخن رنج مگو جز سخن گنج مگو
ور از این بی خبری رنج ببر هیچ مگو

دوش دیوانه شدم عشق مرا دید و بگفت
آمدم نعره مزن جامه مدر هیچ مگو

گفتم ای عشق من از چیز دگر میترسم

گفت آن چیز دگر نیست دگر هیچ مگو

من به گوش تو سخنهای نهان خواهم گفت
سر بجنبان که بلی جز که به سر هیچ مگو

قمری جان صفتی در ره دل پیدا شد
در ره دل چه لطیف است سفرهیچ مگو

گفتم این روی فرشته ست عجب یا بشرراست
گفت این غیر فرشته است و بشر هیچ مگو

گفتم این چیست بگو زیرو زبر خواهم شد

گفت میباش چنین زیر و زبر هیچ مگو

ای نشسته تو درین خانه پر نقش و خیال

خیز از این خانه برو رخت ببر هیچ مگو

صدای ضجه

 

 

صدای ضجه . صدای ضجه ی سکوت نگاهشان . همیشه فقط برای بازی نبود که کلمه ها را کنار هم ردیف می کردم . این بار حتی برای بازی هم نیست .صدای ضجه زجرم می دهد . مهمش این نیست .له شان می کند مهمش این نیست .صدای ضجه دیگر آواز نمی شود . و این دیگر معجزه نیست وقتی مثل همه عجز را نشخوار می کنم .مهمش این نیست . فقط مغز نمی خورد ، آرزو ها را می خورد روزی دو تا ، مهمش این نیست .با صدای نفسشان یکی شده ، اگر نباشد پی اش می گردند . همه را پی اش می گردانند .مهمش این نیست .

سکوت نگاهشان .مهم این است

سلام!

قیافت آشناست !

کجا دیدمت ؟

نکنه تو ......!

نه اگه تو ؛ اون بودی ..

سه سالی می شه که هر روز اونو می بینمش !
نه اگه اون بود حداقل یه سلامی می داد !

اصلاً بی خیالش

نه نه ! ببخشید

اشتباه گرفتم

آشنا نیست

غریبه است

بر پناه درختی بوف کوری بر کوی دانشگاه نشسته بود!

 

 

ساعت 8:55 صبح - باز هم شاهگلی - باز هم یک روز خوب دیگر

سلام و صبح به خیر . من باز هم اینجا هستم . اینجا روی یکی از نیمکت های سبز رنگ شاهگلی ، هوا ایجا عالیه.با این که اینجا این همه خوبه ولی فکر من هنوز هم پیش آن دانشجو های زخمی است . حالا جریان را به تو هم تعریف کردم و قلبم حتی بیشتر از دیروز فشرده شد.

در دفترنامه ها حرفهای خوبی زده بودی . خواستم بگویم که اگر زمانی تصمیم گرفتی آن موسسه را درست کنی حتماً به من هم خبر بده . نمی دانی چقدر برای این جوانان نگران هستم. جوانانی که همین امروز و فردا خود ما هم جزو آنها خواهیم شد. احساس می کنم که زندگی کردن و جوانی کردن چقدر مشکل شده !....

بدور از هر دغدغه ی دیگر ی ، از اینجا ؛ جایی که از چرخ و فلک خوب شاهگلی فقط کمی دیده می شود ، دوست دارم با همه ی آن دانشجو های زخمی و کتک خورده حرف بزنم.

دیگر حرفی ندارم جز این که دعا کن حال آن جوان ها هر چه زودتر خوب شود.

 

دوستدارت :سین - دختری که حتی نگاه کردن به چرخ و فلک هم آرامش نمی کند.

 

روزهای زندگی می گذرد . .......

لحظه لحظه های عمرت مثل برگریزان پاییز بر باد می رود....

زمان تو را به سوی مرگ می برد ....

عشق به تو پشت می کند و دلت تو را از یاد می برد....

و تو می مانی با خاطراتت ، تنها چیزی که مونس توست در هر زمان ....

ولی چه بد می شود همین خاطراتی که برایت باقی است پر از خوبی و خاطره باشد....

در این زمان است که می خواهی نباشی ....

چون بودن برای تو چیزی جز دلتنگی و غصه برای آن لحظه ها نیست ...

پس چرا منتظری ، بلند شو ...

دیگر وقت رفتن است ...

وقت سفری دوباره...

سفری به راه بدون بازگشت.....

آیینه ی عبرت

 

 

:: نمی دونم تا به حال شنیدین یا نه ؟ اون اوایل که تازه قرص اکس اومده بود تبریز؛ یه عده یی بعد از مصرف قرص هوای بیرون گردی کرده بودند و سوار ماشین شده و تو اتوبان تریپ کرده بودند .داشتند با سرعت صد و بیست تو اتوبان فضا می گرفتند که یکیشون جیگرش سیگار می خواد! در ماشینو باز می کنه و پیاده می شه تا بره یه بسته سیگار بگیره . یه مدت که میگذره دوستاش متوجه می شند که دیر کرده برا همین یه نفر دیگه رو می فرستند دنبالش و همین جوری یکی یکی ... بالاخره یکی از ماشین هایی که از بغلش رد می شدند زنگ زده بود و ماجرا رو شرح داده بود و گفته بود که یه ماشینی با سرعت داره تو اوبان می ره و هی هم یکی خودشو از توی ماشین بیرون میندازه و آقا پلیسه هم موقعی رسیده بود که فقط آق راننده باقی مونده بود.

 

:: یه نفر هم داشته از این قرص های اسکلتی می ترکونده که ؛ همون موقع یکی از دوستاش براش اس ام اس می زنه ؛ آقای قرص خورده هم فک می کنه که این اس ام اس از طرف خداست ،داشته با عجله از خونه می زده بیرون که مامانش می رسه و می پرسه که کجا میری؟ میگه میرم خدارو بیبینم . حالا مادرش هم بی خبر از همه چی فکر کرده بود که حتماً شوخی می کنه و با دوست دخترش قرار داره ؛ بهش چیزی نگفته بود .پسره رفته بود به یه جایی بیرون شهر و انقدر منتظر مونده بود تا این که از سرما مرده بود

 

:: یکی از فامیلای ما یه باغی داره که توی این باغ شیر هم نگه می داره ؛ البته تو قفس . اتفاقاً سر این باغ هم با یکی شریکه . یه شب شریکش که زیاد مست بوده میره باغ و شب رو تو قفس در آغوش شیر ها می گذروونه . خیلی جالبه ها ، آخه پسر داییم قبلاً (اون موقع که هم او بچه بود و هم شیر ها ) یه بار سگ شکاریشونو انداخته بود تو قفس ، ولی به جای سگ یه تیکه استخوان مربوط به مهر های کمری تحویل گرفته بود . من موندم که چطور ...؟

 

:: مامانم تعریف می کنه می گه یه بار داییم از خدمتکاراشون یه خورده ماری جوانا پیدا می کنه ؛ می خواد امتحانش کنه برا همین توی سیگار مادربزرگ ناطنیش ( آخه مادر بزرگ هم ناتنی می شه) قاطی می کنه و اون بیچاره هم که هی از مضررات مواد مخدر صحبت می کرده ، سیگار رو می کشه و بد میره فاز ! مامانم می گه که مادر بزرگش تا صبح همین طوری می خندیده !

 

:: یه نفر از فامیلامون صبحی پا شده که بره یه سری به ویلاشون بزنه ؛ ولی تا عصر بر نمی گرده . زنش نگروونش می شه و به یکی از دوستاش زنگ می زنه که فلانی صبح رفته و بر نگشته . بالاخره دوستش میره و طرف رو می بینه که از شدت مستی نمی تونه تکون بخوره . خلاصه با هزار مصیبت طرف رو میاره بیرون ؛ میره تو تا در ها رو ببنده می بینه طرف غیبش زده ؛ این ور اون ور بالاخره از زیر پل جلوی خونشون پیداش می کنه . سوار می شن میان تو راه می خوان بنزین بزنند ، این دفعه طرف کفشاشو در میاره و میزنه به صورت مسئول باجه و تو راه هم جورابشو در میاره و میندازه طرف ماشین هایی که ازشون سبقت می گیرن . خلاصه دوستش با هزار مصیبت به خوونه می رسونتش و دم درخونشون می ذاره وجیم می شه. طرف هم میره می خوابه و صبح که پا می شه می بینه لباساش نیست . بعد یه مدت جستجو لباساشو از جلوی در کوچه تا دم در اتاقشون یکی یکی جمع می کنه

 

:: یکی از فامیلامون که اصفهانی بود و تو یکی از این تیم های فوتبال شهرشون توپ می زد تعریف می کرد که یه شب خیلی مست شده و همون جا تو حیاط خونشون جاشو میندازه و می خوابه .صبح که بیدار می شه ؛ می بینه که یه ور ماشینش کامپلیت رفته تو ( درست حدس زدید آخه تو خواب می دیدیه که فوتبال می زنه )

 

:: پارسال همین موقع ها ؛ خونه ی مادربزرگم اینا مهمون بودیم . بعد شام تصمیم گرفتیم که بریم کوه عینالی ؛ بالاخره چند تا ماشین جمع شدیم راه افتادیم . کوه که چه عرض کنم هر طرف رو که نگاه می کردم ؛ یکی رو می دیدم که رو زمین پلاسه . بعضی ها حتی سرنگ هم مونده بود تو دستشون و نای اینو نداشتند که یه جایی بندازند . از کنار یکیشون داشتیم رد می شدیم سرشو بلند کرد گفت : کیش کیش ! اون روز برا اون ماجرا حسابی خندیدیم که حتماً ما رو مرغ و خروس می بینه

 

ولی از شوخی گذشته هیج وقت و در هیچ شرایطی سعی نکنین برین دنبال این جور کارها ! یه دوستی داشتم با این که از یه خوونواده ی اصل و نسب دار میومد ؛ ولی خودش اصلاً مراعات نمی کرد و با هر جور آدمی دوست می شد.مثلاً می دیدی تو تاکسی از راننده خوشش میومد ، شماره موبایلشو می داد که هر وقت خواستی بهم زنگ بزن با هم بریم خوشگذرونی !

حالا راننده هم ؛ هم سن و سالش باشه یه چیز ! ولی حداقل یه ده ؛ بیست سالی اختلاف داشتند . چند بار هم سر این موضوع با هم بحثمون شد که دیدم نتیجه نداره و اصلاح نمی شه خودمو کشیدم کنار.آخرین باری که دیدمش سال اول دانشگاه بود که اومده بود دانشگاه ما و نگهبان دانشگاه هم نمی ذاشت بیاد تو.بعد اون هم چند باری تو اینترنت سلام علیک داشتیم . تا چند وقت پیش که عارف رو دیدم و اون بهم تعریف کرد و گفت که رضا یه مدتی بدجور معتاد شده بوده و الان هم فرستادنش به کلینیک ترک اعتیاد.

ظاهراً رسم زمونمون این جوریه که کسی که یه عمر برا دیگروون دل می سوزوند الان به حالی افتاده که دیگروون براش دل می سوزونند

 

 

باز کن پنجره را

 

یادمه وقتی چهارم دبستان بودم یه شب تو خواب دیدم که چند تا فرشته اومدن و وایستادن جلوی خونمون . منتهی چون نه دری بازه و نه پنجره یی؛ نمی تونن وارد خونه بشند .خودمو دیدم که میوون اون فرشته ها ؛ ولی نمی دونم چرا می ترسیدم .شاید از اینکه هیش کدامشون برام آشنا نبودند می ترسیدم ؛شاید هم از اینکه اونا وارد خونمون بشند و منو نذارن تو می ترسیدم .

برا همین هی به پنجره ی خونمون می زدم تا یکی بیاد پنجره رو باز کنه و منو بیاره تو ! ولی مثه اینکه هیش کی تو نبود و یا شاید هم صدای پنجره زدنمو نمی شنیدند . بغض گلومو گرفته بود که خدایا چی شده ؟ چرا هیش کی نمیاد؟ حس می کردم که خوونمون خالیه و مامان و بابام منو از یاد برده و تنهام گذاستند.داشتم یواش یواش از خودم ناامید می شدم که دیدم داره هوا روشن می شه . یه باد سردی وزید و هر چی فرشته بود ؛ یکی یکی با خودش برد . دوروبرم رو که نیگا کردم دیدم تنها موندم . وقتی فهمیدم که تنها موندم ترسم زیاد تر شد ...

که از خواب پریدم

چند روز پیش نصف شب با صدای جیک جیک گنجشکا از خواب بیدار شدم . اول فکر کردم که شاید قراره زلزله یی بیاد و این سرو صداشون هم به همین خاطره . چند دقیقه یی صبر کردم ودیدم خبری نیست خوابیدم

صبح ساعت شش و نیم اینا از خواب بیدار شدم ؛ ولی دیگه از صدای جیک جیک گنجشک ها خبری نبود. یاد اون خوابم افتادم و رفتم جلوی پنجره ی اتاقم ولی افسوس که گنجشک ها رفته بودند قبل از اینکه من پنجره رو براشون باز کنم ...